Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak Skwierzyna wyglądała przed drugą wojną? Bajkowo! [ZDJĘCIA, WIDEO]

Dariusz Brożek
Skwierzyna ma polskie korzenie, ale od drugiego rozbioru Rzeczpospolitej w 1793 r. do końca drugiej wojny znajdowała się w granicach Prus i później Niemiec oraz nazywała się Schwerin an der Warthe. Niemcy dodawali do jej nazwy zwrot "an der Warthe" (nad Wartą), żeby odróżnić ją od znacznie większego miasta Schwerin w Meklemburgii.
Skwierzyna ma polskie korzenie, ale od drugiego rozbioru Rzeczpospolitej w 1793 r. do końca drugiej wojny znajdowała się w granicach Prus i później Niemiec oraz nazywała się Schwerin an der Warthe. Niemcy dodawali do jej nazwy zwrot "an der Warthe" (nad Wartą), żeby odróżnić ją od znacznie większego miasta Schwerin w Meklemburgii. archiwum Dariusza Brożka/Internet
Przed drugą wojną światową Skwierzyna nazywała się Schwerin an der Warthe. Była znacznie ładniejsza, niż obecnie. Dowodem są archiwalne pocztówki z pierwszej połowy minionego wieku.

Skwierzyna ma polskie korzenie, ale od drugiego rozbioru Rzeczpospolitej w 1793 r. do końca drugiej wojny znajdowała się w granicach Prus i później Niemiec oraz nazywała się Schwerin an der Warthe. Niemcy dodawali do jej nazwy zwrot "an der Warthe" (nad Wartą), żeby odróżnić ją od znacznie większego miasta Schwerin w Meklemburgii.

Zobacz archiwalne pocztówki dawnego Międzyrzecza

Przed drugą wojną Skwierzyna też stolicą powiatu, obejmującego też obecne gminy Bledzew (niemiecka nazwa Blesen) i Przytocznej (Prittisch). W latach 1922-38 należała do Marchii Granicznej Poznańskie-Prusy Zachodnie (Grenzmark Posen-Westpreussen), w której znajdowały się także m.in. powiat międzyrzecki i Babimojszczyzna.

W pierwszej połowie XX w. Skwierzyna wyglądała zupełnie inaczej, niż obecnie. Przed drugą wojną była urokliwym miasteczkiem, pełnym ukwieconych skwerów i ogrodów. Jednym z filarów lokalnej gospodarki była Warta i port, zaś jej wizytówkami mosty na tej rzece.

Pod koniec drugiej wojny światowej część zabudowań - zwłaszcza w obrębie rynku - została zniszczona przez radzieckich żołnierzy. W mieście nie było wprawdzie walk, ale po jego zajęciu Rosjanie spalili wiele budynków. Podobnie zresztą było w innych miejscowościach. Np. w Sulęcinie, gdzie podpalili m.in. ratusz.

W okresie międzywojennym transport rzeczny Warta był jednym z filarów gospodarczej prosperity Skwierzyny. W skwierzyńskim porcie cumowały wtedy barki, które obecnie możemy zobaczyć tylko na archiwalnych pocztówkach z tego okresu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na miedzyrzecz.naszemiasto.pl Nasze Miasto