Reformy demokracji miejskiej i polityki społecznej
Na spotkaniu Wspólnej Gdańskiej Drogi 2050 w Sali Dębowej Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance w sobotę, 9 marca, o pierwszym z postulatów mówił kandydat na prezydenta Gdańska, Andrzej Pecka.
- Pierwszy postulat dotyczy reformy demokracji miejskiej. Demokracja miejska to wpływ mieszkańców na swoje miasto i dzielnice. Chcemy zwiększyć finansowanie rad dzielnic, żeby radni dzielnicowi byli podmiotem w rozmowie z urzędnikami miasta. Chcemy ustanowić nowy próg frekwencji w konsultacjach miejskich. Nie chcemy sytuacji, w których za rogiem ktoś zbuduje nam drogę, o której powstaniu nic nie wiedzieliśmy. Znamy bardzo wiele takich przypadków - tłumaczył kandydat.
ZOBACZ TAKŻE: Aleksandra Dulkiewicz zdradza założenia programu wyborczego. Wśród nich mieszkania komunalne i Park Południowy
W drugim postulacie Wspólna Gdańska Droga chce z kolei zreformować politykę społeczną. O tym aspekcie programu mówiła z kolei Jolanta Banach z Nowej Lewicy. Poruszyła kwestie opieki zdrowotnej, ale też polityki mieszkaniowej. Zapowiedziała, stworzenie tzw. funduszu ziemi, czyli rejestru gruntów wykorzystywanych w budownictwie mieszkaniowym.
- Do obowiązkowych zadań gminy należy wsparcie rodzin osób, które ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność wymagają opieki pielęgnacyjnej - stwierdziła Jolanta Banach, kandydatka na zastępcę prezydenta. - My zapewnimy obowiązkową opiekę i wsparcie instytucjonalne i domowe wszystkim, którzy tego wymagają. Mało tego, my powiemy gdańszczanom, że mają do tego prawo - dodała.
Gdańsk odkorkowany. Jak usprawnić transport w mieście?
Trzeci postulat przedstawił natomiast drugi z kandydatów na wiceprezydenta miasta, Jacek Hołubowski. Mówił on o reformie drogowej i udrożnieniu ulic Gdańska tak, aby stał on się miastem przyjaznym dla jego mieszkańców.
- Przy każdych wyborach słyszymy: odkorkujemy miasto. A te korki są coraz dłuższe. Nic dziwnego, od 20 lat jeździmy po tych samych wąskich drogach. Tracimy energię i pieniądze, które moglibyśmy spożytkować na nasz osobisty rozwój, ale także dla dobra naszego miasta. Podstawowy postulat, jaki możemy wykonać od razu, od następnego dnia, to rozpocząć inwestycje krótkoterminowe i względnie mało kosztowe: pokryć miasto siecią małych dróg łączących poszczególne osiedla - przekonywał Hołubowski.
ZOBACZ TAKŻE: Kolejny kandydat na prezydenta miasta. Społeczny Gdańsk prezentuje listy
Dodał też, że oprócz mniejszych i doraźnych inwestycji, jednocześnie należy skierować się w stronę tych większych, pilnych spraw. Do nich, zdaniem Hołubowskiego, należą Nowa Świętokrzyska, Nowa Jabłoniowa i wiadukt na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką.
Tak prezentuje się pełny program Wspólnej Gdańskiej Drogi 2050:
- Reforma demokracji miejskiej
- Nowa polityka społeczna oraz tanie mieszkania na wynajem
- Reforma drogowa oraz miasto przyjazne przedsiębiorcom
- Czyste powietrze bez pyłu węglowego i smrodu
- Gdańsk małych odległości
- Lepsza komunikacja miejska
- Gdańsk miastem drzew i zielonych torowisk
- Koniec chaosu urbanistycznego
- Gdańsk przyjazny dla wszystkich uczestników ruchu
Całe spotkanie można obejrzeć w tym miejscu:
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Oni dostali się do Europarlamentu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?