Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z Gorzowa do Zielonej Góry pociągiem w 70 minut? Tego chcą samorządy

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
W linii prostej Gorzów dzieli od Zielonej Góry 90 km. Najkrótsza trasa koleją ma 127 km. Szynobus pokonuje ją w ponad 2 godziny.
W linii prostej Gorzów dzieli od Zielonej Góry 90 km. Najkrótsza trasa koleją ma 127 km. Szynobus pokonuje ją w ponad 2 godziny. Łukasz Kulczyński/Urząd Miasta w Gorzowie
Lubuskie samorządy chcą, by powstała Kolejowa Magistrala Zachodnia. Podróż pociągiem z Gorzowa do Zielonej Góry przez Międzyrzecz i Świebodzin miałaby trwać zaledwie 70 minut.

O potrzebie takiego połączenia kolejowego samorządy mówią od lat. Ich zdaniem Kolejowa Magistrala Zachodnia ma stanowić „kręgosłup” komunikacyjny województwa, podobnie jak S3, jeśli chodzi o drogi. W sprawie magistrali samorządowcy spotykali się już nie raz. We wtorek 27 lutego zrobili to z kilku powodów.

- W związku z ostatnimi doniesieniami, iż Krajowy Program Odbudowy będzie musiał zostać zmieniony, a tym samym zmienione zostaną założenia programu kolejowego, który zostanie rozszerzony o nowe zadania, jest odpowiedni czas, aby samorządy wspólnie pokazały potrzebę uruchomienia tak ważnego dla województwa lubuskiego projektu kolejowego jak magistrala zachodnia – mówi Iwona Olek, wiceprezydent Gorzowa. Kolejnym z powodów są też zmiany organizacyjne w instytucjach odpowiedzialnych za rozwój infrastruktury kolejowej.

Magistrala, czyli stare łączy się z nowym

Kolejowa Magistrala Zachodnia miałaby biec od Świnoujścia przez Szczecin, Kostrzyn nad Odrą, Gorzów, Międzyrzecz, Świebodzin, Zieloną Górę do Świebodzin. W sporej części opierałaby się ona na już istniejących torach, ale wymagałaby też budowy nowych. W Lubuskiem oznaczałoby to konieczność zbudowania dwóch odcinków: Gościkowo-Świebodzin (14 km) oraz Świebodzin-Sulechów (17 km). Potrzebne byłoby też zbudowanie łącznicy w Kostrzynie (1,5 km), która połączyłaby odcinki Szczecin – Kostrzyn i Kostrzyn – Gorzów. Szacuje się, że prace miałyby kosztować 1,2 mld zł.

- Połączenie, które skomunikuje ponad 600 tys. mieszkańców, pozwoli na poruszanie się między stolicami województwa w 70 minut. Jestem przekonany, że w najbliższym czasie uruchomimy procedurę, która potrwa kilka lat, ale pozwoli na powstanie szybkiego połączenia kolejowego dwóch stolic województwa oraz innych miejscowości leżących na trasie – mówi Jacek Wójcicki, prezydent Gorzowa.

Dziś z północnej do południowej stolicy województwa bezpośrednie pociągi jeżdżą przez Zbąszynek. Trasa ma długość 127 km. Najszybsze połączenie to 124 minuty.

Szybciej nie tylko po Lubuskiem

Dzięki magistrali szybsze połączenia byłyby także z miastami poza naszym regionem.
- Magistrala zachodnia, czyli połączenie naszych dwóch stolic, to bardzo istotny element komunikacji. Nie mniej ważne jest połączenie kolejowe z zewnętrznymi aglomeracjami – z Poznaniem, Wrocławiem, Szczecinem i Berlinem. Dzięki temu będziemy się lepiej rozwijać, ale też zatrzymywać u nas młodych mieszkańców województwa lubuskiego. Dzięki komunikacji będą mogli podejmować pracę na zewnątrz, ale będę mogli szybko wrócić – mówi wojewoda Marek Cebula. - Jeżeli nie wciśniemy przycisku „start”, nie ruszymy do przodu. Realizacja projektów rozbudowy linii kolejowych trwa wiele lat, dlatego bierzmy się do pracy – dodawał.

Magistrala zachodnia nie jest jedynym planem, który zakłada budowę nowych odcinków torów w regionie. W ramach Kolei Plus zrewitalizowana ma być m.in. linia Gorzów – Międzychód. W ramach tej inwestycji mają powstać tory z gorzowskich Wieprzyc do strefy przemysłowej. Jesienią 2023 podpisana została umowa na finansowanie tej inwestycji. Aktualnie trwa już procedura przetargowa na projekt. Prace mają się zakończyć do 2029 roku.

Czytaj również:
Co przyszykowało PKP w nowym rozkładzie jazdy dla Gorzowa?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Z Gorzowa do Zielonej Góry pociągiem w 70 minut? Tego chcą samorządy - Gorzów Wielkopolski Nasze Miasto

Wróć na skwierzyna.naszemiasto.pl Nasze Miasto